9Festiwal Kolorów jest to cykliczna impreza, podczas której odpowiednim kolorom, przyodziewanym przez dzieci i nauczycieli, towarzyszy rozwijanie edukacji ekologicznej, środowiskowej i przyrodniczej. Często są to zajęcia interdyscyplinarne, które korelują wiedzę z różnych dziedzin: przyrody, informatyki i plastyki.
Poniedziałek to był dniem koloru zielonego. Tego dnia odbyły się zajęcia dla klas trzecich o tworzywach sztucznych z pokazem doświadczeń „Plastek i jego zaczarowane pudełko”.

Zajęcia rozpoczęły się od prezentacji multimedialnej obrazującej uczniom różnorodne zastosowania tworzyw sztucznych oraz ich sposoby pozyskiwania.

Na przykładzie “szczoteczki do zębów” uczniowie mieli okazję prześledzić proces powstawania tworzyw sztucznych.

Część doświadczalna obejmowała wykonanie przez uczniów trzech doświadczeń, o następujących tematach:

  1. „Całkiem zwyczajne folie z plastiku?”. Uczniowie badali rozpuszczalność różnych rodzajów folii w wodzie, a następnie próbowali nadać im konkretne przeznaczenia. Doświadczenie w poglądowy sposób ukazuje, że tworzywa sztuczne pomimo bardzo podobnego wyglądu, posiadają całkiem różne właściwości.
  2. 5„Gdzie się podziała woda?”. Uczniowie sprawdzali stopień wchłaniania (absorpcji) wody przez róże materiały, m.in. kamień, watę kosmetyczną i oczywiście tworzywo sztuczne w postaci super absorbentu. Celem było zapoznanie uczniów ze szczególną zdolnością wchłaniania wody przez tworzywa sztuczne w porównaniu z innymi materiałami.
  3. „Gumowy ludzik z pudełka”. Doświadczenie polegało na połączeniu dwóch różnych rodzajów tworzyw sztucznych w efekcie czego powstało “nowe” tworzywo o innych właściwościach. Celem było uświadomienie uczniów, że właściwości “wyprodukowanego” tworzywa sztucznego różnią się. Zajęcia prowadziła pani Agnieszka Konstanciak – nauczyciel biologii.

Wtorek to dzień niebieski, kojarzący się z wodą i taki temat był zajęć dla klas piątych. Uczniowie po obejrzeniu prezentacji ” Woda źródłem życia” i krótkim konkursie wiedzy wykonywali prace plastyczne – lilie wodne_ pod kierunkiem pani Moniki Szopy, nauczycielki świetlicy.

Kolejną barwą był biały. Tego dnia klasy czwarte uczestniczyły w dwugodzinnych zajęciach „Z prądem za pan brat”. Zajęcia prowadził zaproszony nauczyciel szkoły średniej pan Zbigniew Wójcik. Zajęcia ciekawe, pełne wiedzy o prądzie, podane w łatwy i przystępny sposób.

10

Kolor żółty dominował w czwartek. Pani Joanna Owczorz z nauczania początkowego prowadziła zajęcia

„Dlaczego pszczoły są wyjątkowe?”. W trakcie zajęć dzieci z klas początkowych obejrzały prezentację pozyskaną z Akademii Przyjaciół Pszczół. Uczennica Katarzyna Kurcjusz dzieliła się swoją pasją i wiedzą dotyczącą pszczelarstwa, a następnie uczniowie wykonywali pszczoły z papieru. Spotkanie zakończyło się degustacją miodu.
Kolor czerwony dominował ostatniego dnia. Nauczyciel chemii i fizyki, pani Agata Sobiech, przygotowała zajęcia i doświadczenia „ABC fizyki” dla uczniów z klas szóstych.
Tydzień został zakończony wystawami prac uczniów: pszczółek, dywanu z lilii wodnych oraz prac konkursowych „Stworki – Potworki”, które uczniowie wykonywali z odpadów. A dzieci z zerówki wykonywały prace plastyczne „Przyroda Wiosną”  oraz uczestniczyły w zajęciach na magicznym dywanie.
Festiwal Kolorów to edukacja o świecie nauki poprzez zabawę ! Nad całością czuwała Barbra Lisowska – nauczyciel przyrody i geografii.

Festiwal kolorów okiem aparatu…