Pomoc psychologiczno – pedagogiczna

W najbliższym czasie bardzo ważne jest by zadbać o swoje samopoczucie i dostarczać sobie miłych doświadczeń i drobnych przyjemności choć na chwilę każdego dnia. Ważne jest by zadbać o dobrostan w obrębie ważnych dla nas trzech obszarów życia: ciało, emocje i kontakty z innymi. Dla ciała – koniecznie zapewnij sobie odpowiednią dawkę ruchu i relaksu. Dla zdrowia emocjonalnego – zadbaj o miłe doświadczenia i przyjemne aktywności, zabawy. W obszarze kontaktów z innymi – rozmawiaj z bliskimi, zagrajcie we wspólne gry, uruchomcie kreatywne pomysły na spędzenie czasu, z kolegami porozmawiaj na  komunikatorach. Możesz wykorzystać także poniższe pomysły i propozycje:

  • Na każdy dzień tygodnia wymyśl zabawę/czynność, która sprawi Ci radość. Spróbuj ją narysować.
  • Zaplanuj i zapisz w jaki sposób możesz teraz zadbać: o swoje emocje, swoje ciało i kontakty z innymi. Jak możesz to zrobić w obecnej sytuacji, uruchom wyobraźnię i kreatywność i zrealizuj swoje plany.
  • Zagraj w grę planszową z kimś z rodziny, możecie stworzyć ją sami! Porozmawiajcie o tym, co to znaczy być dobrym graczem. Ćwicz zachowania dobrego gracza, zarówno kiedy wygrasz, jak i kiedy przegrasz.
  • Wykonuj w miarę możliwości codziennie ćwiczenie uważności „Mała żabka” do przesłanego nagrania lub ćwiczenie „Moc góry” dla starszych. Nagranie do „Moc góry” dostępne tutaj:

  • Przeczytaj książkę. Jakąkolwiek.
  • Zastanów się nad tym, za co jesteś wdzięczny członkom swojej rodziny. Powiedz im patrząc w oczy: „Dziękuję, że…” (ciąg dalszy zależy od Ciebie!). Pamiętaj także o sobie. Popatrz do lustra i powiedz sobie, za co siebie lubisz.
  • Stwórz swoje pudełko/skrzynkę/worek/itd. dobrego humoru. Za każdym razem, gdy przydarzy się coś dobrego, miłego, usłyszysz jakiś komplement albo uda Ci się coś zrobić, zapisz to na kartce i wrzuć do swojego pudełka. Jest to świetny poprawiacz humoru.
  • Wykonaj razem z rodziną zadanie „Przyłapany”. Dokładny opis jak to zrobić znajdziecie tutaj: https://emocjedziecka.pl/przylapany-chwalenie-troche-inaczej/
  • Połóż się wygodnie, zamknij oczy i wybierz się na wycieczkę do lasu w swojej wyobraźni. Możesz użyć do tego nagrania

  • Porozmawiaj z członkami swojej rodziny i dowiedz się, jakie są ich największe marzenia.
  • Pomóż wybranemu członkowi rodziny w jakiejś czynności. Możesz zapytać, czy jest coś, co mógłbyś zrobić albo samemu zaproponować wykonanie jakiejś czynności (osoba, której pomagasz ma się zgodzić na Twoją propozycję).
  • Podziękuj komuś z rodziny. Powiedz konkretnie, za co dziękujesz (co ta osoba zrobiła, a za co Ty jesteś wdzięczny) i dlaczego to było dla Ciebie ważne. Spróbuj codziennie dziękować komuś innemu. A może któregoś dnia podziękujesz każdemu.
  • Potańcz sam lub z członkami swojej rodziny do jakiejś energicznej muzyki. Możecie zrobić konkurs na najbardziej zwariowane i energiczne ruchy.
  • Emocjonalne kalambury – na małych karteczkach napisz nazwy znanych Ci emocji, każdą karteczkę zawiń w rulonik. Każdy z uczestników losuje emocje i musi ją pokazać mimiką twarzy i ruchami ciała bez słów. Zaproś. do zabawy rodziców i rodzeństwo.

Skip to content