Mobilności
Turcja
W dniach 17-23 marca grupa nauczycieli wyjechała do szkoły w tureckiej Adanie, by obserwować tam pracę.
W wyjeździe brały udział pani Marzena Urbaniak, Beata Stanielewicz, Monika Szopa oraz Anna Lasota.
Obserwowały tam sposoby nauczania języka angielskiego, lekcje kulturowe i historycznych.
Poznawały też sposoby wykorzystywania nowoczesnych technologii informacyjnych oraz włączanie uczniów z SPE w czynny udział w zajęciach lekcyjnych.
Mogły też zaobserwować codzienne życie szkoły oraz apel wychowawczy.
Dodatkowo odwiedziły też pobliską szkołę średnią, gdzie wykonały prace plastyczne – obrazy wykonane techniką ebru.
Dzięki uprzejmości tureckich przyjaciół grupa mogła odwiedzić miasto mocno związane z kulturą chrześcijańską – Tata,z którego pochodził święty Paweł.
Pobyt w Adanie był niezwykłym doświadczeniem.
Lista uczestników mobilności grupowej uczniów w ramach programu Erasmus+ :
1. Maria Filas
2. Zuzanna Kobierecka
3. Oliwia Balina
4. Daria Kalachova
5. Kevin Grützmacher
6. Patryk Zagożdżon
Lista rezerwowa:
1. Kinga Zalech
2. Magdalena Woś
3. Marianna Kurowicka
Włochy
Pobyt w Padwie w dniach 21–28 stycznia 2024 r. miał charakter szkoleniowy i odbywał się w ramach doskonalenia kompetencji językowych oraz metodycznych uczestników.
W szkoleniu wzięły udział dwie grupy:
Grupa językowa uczestniczyła w kursie języka angielskiego na poziomie podstawowym. Uczestniczkami kursu były: Anna Dąbrowska, Agata Sobiech, Jolanta Kleczka, Barbara Lisowska oraz Sylwia Surówka. Zajęcia koncentrowały się na rozwijaniu podstawowych umiejętności komunikacyjnych w języku angielskim – mówieniu, słuchaniu, czytaniu i pisaniu – w codziennych sytuacjach życiowych i zawodowych.
Grupa metodyczna była reprezentowana przez Beatę Stanielewicz, która uczestniczyła w kursie metodycznym dla nauczycieli języka angielskiego pt. Innowacyjne metody nauczania. Szkolenie to obejmowało nowoczesne techniki dydaktyczne, angażujące metody nauki, wykorzystanie technologii w edukacji oraz wspieranie kreatywności i samodzielności uczniów.
Aktywności w trakcie pobytu:
Podczas pobytu w Padwie uczestnicy brali udział nie tylko w zajęciach kursowych, ale również w szeregu aktywności kulturalno-edukacyjnych, takich jak:
- uczestnictwo w zajęciach umożliwiających zdobycie umiejętności komunikacyjnych w języku angielskim, zapoznanie się z architekturą i historią zabytków Padwy, m.in. Kaplicy Scrovegnich oraz Uniwersytetu Padewskiego – jednego z najstarszych uniwersytetów w Europie,
- degustacja tradycyjnej włoskiej kuchni,
- wycieczka do Wenecji oraz zwiedzanie weneckich wysp: Murano, Burano i Torcello.
Korzyści z udziału w szkoleniu:
- zdobycie podstawowej wiedzy z zakresu języka angielskiego,
- opanowanie podstawowego słownictwa i zwrotów umożliwiających prowadzenie prostych konwersacji,
- nabycie umiejętności korzystania z anglojęzycznych programów, publikacji i stron internetowych,
- możliwość efektywnej komunikacji z partnerami podczas obserwacji pracy w międzynarodowym środowisku,
- poszerzenie i aktualizacja umiejętności metodycznych poprzez poznanie nowoczesnych metod nauczania,
- inspiracja do wykorzystania nowych pomysłów, programów oraz narzędzi TIK w pracy dydaktycznej.
Pobyt w Padwie stanowił wartościowe doświadczenie zawodowe i kulturowe, które przyczyniło się do rozwoju kompetencji językowych, pedagogicznych oraz osobistych uczestników.
Kurs 2
W dniach 18–25 lutego 2024 roku cztery uczestniczki – Dagmara Kucińska-Olejniczak, Marzena Urbaniak, Monika Szopa oraz Anna Lasota – wzięły udział w kursie języka angielskiego na poziomie średnio zaawansowanym, który odbył się w Padwie, we Włoszech.
Program kursu obejmował intensywne, codzienne, 5-godzinne zajęcia językowe, które pozwoliły uczestniczkom poszerzyć wiedzę i umiejętności w zakresie języka angielskiego, zarówno w mowie, jak i w piśmie.
Pobyt we Włoszech obfitował również w dodatkowe aktywności kulturowe. Uczestniczki miały okazję zwiedzić Padwę, poznać lokalną kuchnię oraz udać się na wycieczkę do Wenecji i pobliskich wysp: Murano, Burano i Torcello.
Dzięki udziałowi w kursie, uczestniczki zyskały większą swobodę w komunikacji w języku angielskim, co przełoży się na efektywniejszą współpracę z partnerami międzynarodowymi, szczególnie podczas wyjazdów na obserwacje pracy. Dodatkowym atutem jest możliwość korzystania z anglojęzycznych programów edukacyjnych oraz zasobów dydaktycznych w języku angielskim.
Kurs stanowił cenne doświadczenie językowe i kulturowe, przyczyniające się do dalszego rozwoju zawodowego uczestniczek.
Wyjazd edukacyjny do Šanova – Czechy
Šanov to urokliwa i spokojna miejscowość położona wśród malowniczych krajobrazów Czech. Właśnie tam znajduje się Základní škola a Mateřská škola Šanov – szkoła, która przyjęła uczestniczki mobilności w ramach projektu obserwacyjnego.
W wizycie uczestniczyły: Katarzyna Poźniak, Barbara Lisowska oraz Dagmara Kucińska-Olejniczak. Podczas pobytu miały one okazję przyjrzeć się z bliska funkcjonowaniu czeskiej szkoły, prowadzonym tam lekcjom, stosowanym metodom dydaktycznym oraz sposobom wykorzystania nowoczesnych technologii w edukacji.
Szczególną uwagę uczestniczki zwróciły na:
- organizację pracy szkoły i przebieg zajęć dydaktycznych,
- wykorzystanie sprzętu multimedialnego podczas lekcji,
- zastosowanie różnorodnych programów do tworzenia prezentacji i plakatów,
- metody kształtowania postaw obywatelskich uczniów, w tym działanie szkolnego parlamentu.
Korzyści z udziału w mobilności były wielowymiarowe. Uczestniczki rozwinęły się zarówno na płaszczyźnie osobistej, jak i zawodowej. Zyskały nowe doświadczenia, poszerzyły wiedzę na temat narzędzi TIK, co przełoży się na wzbogacenie ich warsztatu pracy. Wyjazd pozwolił również na rozwój kompetencji językowych, społecznych, międzykulturowych oraz cyfrowych.
Dzięki obserwacjom zdobyły także inspiracje do aktywizacji uczniów w ramach samorządu szkolnego oraz pomysły na jego rozwój i uatrakcyjnienie działań na rzecz społeczności szkolnej.
Udział w mobilności edukacyjnej w Hiszpanii – refleksja i inspiracje
Udział nauczycielek Danuty Pluty, Agaty Sobiech oraz Anny Rams-Gulczyńskiej w mobilności edukacyjnej w Hiszpanii przyniósł wiele cennych inspiracji, które mogą znacząco wzbogacić zarówno codzienną pracę dydaktyczną nauczycieli, jak i działania podejmowane przez dyrekcję szkoły. Obserwacje przeprowadzone w chrześcijańskim ośrodku edukacyjnym COLEGIO MENESIANO, opartym na wartościach Szkoły Menesyjskiej, ukazały nowoczesne i holistyczne podejście do procesu nauczania oraz troskę o dobrostan całej społeczności szkolnej.
Wśród zaobserwowanych praktyk szczególną uwagę zwróciły:
- nauczanie metodą CLIL, czyli zintegrowanym nauczaniem przedmiotowo-językowym, które sprzyja nauce przez doświadczenie w języku obcym,
- praca metodą projektu, rozwijająca samodzielność i kreatywność uczniów,
- wykorzystanie nowoczesnych narzędzi interaktywnych (m.in. Canva, Kahoot, Genially),
- wprowadzenie elementów terapii przez sztukę, storytellingu oraz ćwiczeń relaksacyjnych, wspierających zdrowie psychiczne uczniów,
- system mentoringu, w którym starsi uczniowie wspierają młodszych,
- aktywność Samorządu Uczniowskiego w organizowaniu debat, wolontariatu i działań społecznych,
- rozwiązywanie konfliktów poprzez dialog i współpracę,
- działania ekologiczne, takie jak programy recyklingowe i konkursy przyrodnicze,
- prowadzenie lekcji w tzw. „zielonych klasach”, czyli na świeżym powietrzu,
- praktyka mindfulness – krótkie ćwiczenia uważności na początku i końcu lekcji,
- tworzenie przestrzeni relaksu, służących wyciszeniu i regeneracji.
Korzyści płynące z tej mobilności są wielowymiarowe. Nauczycielki poszerzyły swoją wiedzę o skutecznych metodach wspierania dobrostanu uczniów i pracowników, zdobyły nowe umiejętności w zakresie stosowania narzędzi TIK oraz zyskały motywację do wdrażania metod aktywizujących i pracy projektowej w swojej praktyce. Istotnym aspektem było również wzbogacenie kompetencji językowych, społecznych i międzykulturowych oraz zdobycie pomysłów na zwiększenie zaangażowania uczniów w życie szkoły i działania prospołeczne.
Mobilność ta stała się źródłem inspiracji i impulsem do dalszego rozwoju, zarówno na poziomie indywidualnym, jak i instytucjonalnym, a poznane praktyki mają szansę realnie wpłynąć na jakość pracy szkoły i dobrostan całej jej społeczności.