Program Profilaktyczno-Wychowawczy
PROGRAM WYCHOWAWCZO- PROFILAKTYCZNY
MIEJSKIEJSZKOŁYPODSTAWOWEJNR7
1. Podstawy opracowania programu wychowawczo– profilaktycznego w tym podstawy prawne:
1. Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo Oświatowe (Dz.U. 2017 poz.59)
2. Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. Przepisy wprowadzające ustawę – Prawo Oświatowe
(Dz.U. 2017 poz.60)
3. Ustawa z 7 września 1991r. O Systemie Oświaty (Dz.U. z 2016 poz.1943 z poz. zmianami)
4. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 14 lutego 2017 w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz podstawy programowej kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej, w tym dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym, kształcenia ogólnego dla branżowej szkoły I stopnia, kształcenia ogólnego dla szkoły specjalnej przysposabiającej do pracy oraz kształcenia ogólnego dla szkoły policealnej (Dz.U. 2017 poz.356)
5. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia27 sierpnia 2012 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego w poszczególnych typach szkół (Dz.U. 2012 poz. 977)
6. Statut Miejskiej Szkoły Podstawowej Nr 7 w Knurowie
7. Diagnozaproblemówwychowawczychorazczynnikówzagrażającychprawidłowemu rozwojowi postaw społecznych
8. Diagnoza zainteresowań, zdolności i potencjału uczniów
9. Diagnoza woli rodziców w zakresie wychowania w tym szczególnie wartości w duchu, w których będą rozwijane właściwe postawy i zachowania uczniów
10. Diagnoza potrzeb rozwojowych uczniów
11. Diagnoza sytuacjiśrodowiskowej uczniów w tym sposobów spędzania wolnegoczasu, relacji w grupach rówieśniczych oraz innych czynników mających wpływ na sfery rozwojowe ucznia
12. Diagnoza potrzeb działań profilaktycznych skierowanych do rodziców
13. Diagnoza potrzeb działań profilaktycznych skierowanych do nauczycieli
14. Wnioski z realizacji programu wychowawczego i programu profilaktycznego w latach
2016/2017
2. WPROWADZENIE
Treści programu wychowawczo-profilaktycznego wynikają z przepisów Ustawy Prawo Oświatowe oraz z treści podstawy programowej kształcenia ogólnego, określonej rozporządzeniem MEN z 14 lutego 2017 roku. Program dostosowany jest do potrzeb rozwojowychucznióworazpotrzebśrodowiska lokalnego.Obejmujewszystkiedziałania i treściocharakterzewychowawczymiprofilaktycznym,gdziewychowanierozumianejest jako proces wspomagania ucznia w rozwoju, oparty na indywidualnej osobowej relacji poszanowania godności obu stron, które współdziałają ze sobą, dążąc do osiągnięcia pełnej dojrzałości ucznia w czterech podstawowych sferach: fizycznej, rozumianej jako prowadzenie zdrowego stylu życia, psychicznej (emocjonalnej i intelektualnej), która oznacza ponoszenie odpowiedzialnościza siebie iwspółodpowiedzialności za innych orazotaczający świat, społecznej, która oznacza konstruktywne pełnienie ról społecznych oraz duchowej oznaczającej posiadanie systemu wartości oraz poczucia sensu życia i istnienia człowieka. Wychowawca w tym procesie jest odpowiedzialny za tworzenie warunków do rozwoju każdego ucznia, a wychowanek odpowiedzialny jest za korzystanie z nich.
Program wychowawczo – profilaktyczny szkoły obejmuje wszystkie działania wspomagającewychowankawradzeniusobieztrudnościami,którejednocześnieograniczają i likwidują czynniki ryzyka mogące zaburzać jego prawidłowy rozwój i zdrowe życie. Chcemy, by nasza szkoła była bezpieczna, by nie dochodziło do zakłócania procesów wychowawczych, które prowadzą do dezorganizacji procesu dojrzewania dzieci i młodzieży oraz zaburzeń w zachowaniu. Chcemy dostarczać wszystkim odbiorcom wiarygodnych informacji na temat warunków zdrowego życia i występujących zagrożeń, by w konsekwencji nauczyćuczniówodpowiedzialnościzawłasnewybory.Chcemyrozwijaćudzieciwięzi z grupą społeczną, aby panowało poczucie przynależności do grupy, kształtować komunikatywność, kreatywność i empatię, umiejętności podejmowania decyzji i rozwiązywaniaproblemów,uczyćodpowiedzialności,kształtującwśrodowiskuszkolnym normy ireguły sprzyjające zdrowemu życiuktóre jednocześnie eliminują możliwość wystąpienia dysfunkcji.
Szkolny programwychowawczo- profilaktyczny określa sposóbrealizacjicelów kształcenia oraz zadań wychowawczych zawartych w podstawie programowej kształcenia ogólnego, uwzględniając kierunki i formy oddziaływań wychowawczych, których uzupełnieniem są działania profilaktyczne skierowane do uczniów, rodziców i nauczycieli.
Program wychowawczo – profilaktyczny został opracowany na podstawie diagnozy potrzeb i problemów występujących w środowisku szkolnym, z uwzględnieniem :
– wyników ewaluacji wewnętrznej,
– wyników nadzoru pedagogicznego sprawowanego przez dyrektora,
– ewaluacji wcześniejszego programu wychowawczego i programu profilaktyki realizowanych w roku szkolnym 2016/2017,
-wnioskówianalizzpracy zespołówzadaniowych,zespołówprzedmiotowych,zespołów
wychowawczych,
– uwag, spostrzeżeń, wniosków nauczycieli, uczniów, rodziców.
3. MISJASZKOŁY
Kształcenie w szkole podstawowej stanowi fundament wykształcenia. Zadaniem jakie stawia przed sobą szkoła to łagodne wprowadzenie dziecka w świat wiedzy, przygotowanie do wykonywania obowiązków ucznia oraz wdrażanie do samorozwoju. Szkoła zapewnia bezpieczne warunki oraz przyjazną atmosferę do nauki, uwzględniając indywidualnemożliwościipotrzebyedukacyjneucznia.Najważniejszymcelemkształcenia w szkole podstawowej jest dbałość o integralny rozwój biologiczny, poznawczy, emocjonalny, społeczny i moralny ucznia.
4. MODELABSOLWENTA Model absolwenta klas I-III
Absolwent klasy trzeciej szkoły podstawowej coraz lepiej orientuje się w najbliższym
otoczeniu, domu, szkole. Sprawnie posługuje się zdobytą wiedzą w życiu codziennym. Lubi szkołęilubisięuczyć.Wkontaktachzinnymiludźmistosujepodstawowezasadyzwiązane z komunikowaniem się. Formułuje pytania i poszukuje odpowiedzi nanie.
Jest odpowiedzialny.
Wykazuje gotowość przewidywania skutków swoich działań. Potrafi odstąpić od działania przewidując jego negatywne skutki. Rozumie potrzebę ponoszenia konsekwencji swoich działań.
Jest prawy.
Stosujesiędonormobowiązującychwjegootoczeniu.Rozróżniazachowanianegatywne
i akceptowane.
Jest otwarty.
Swobodnie współpracuje z rówieśnikami jak i osobami dorosłymi. Przyjmuje uwagi i sugestie wzwiązkuzpopełnionymibłędami.Potrafizaplanowaćswojedziałania. Akceptuje ograniczenia swoich możliwości wynikające z jego wieku. Umie zaprezentować własne zdanie i słuchać opinii innych. Jest koleżeński i tolerancyjny.Nawiązuje kontakty z innymi ludźmi, współdziała z innymi i akceptuje ich odmienność.
Jest ciekawy świata.
Chętnie korzysta z różnych źródeł wiedzy, dokonuje obserwacji zjawisk zachodzących w najbliższym otoczeniu. Potrafi wyciągać proste wnioski ze swoich obserwacji. Jest rozważny. Szanuje zasady bezpieczeństwa i higieny.Potrafi je zastosować w swoich czynnościach.
Dbaoswojezdrowie;znaistosujezasadyzdrowego,racjonalnegoodżywianiasię,higieny osobistej i aktywności fizycznej.
Znaswojeprawaiobowiązkiwynikającezroliuczniaorazczłonkaszkolnejspołeczności,
rodziny i kraju ojczystego.
Jest empatyczny; dostrzega i rozumie potrzebę niesienia pomocy słabszym i potrzebującym, ma świadomość, że jest częścią środowiska przyrodniczego i wie jak o nie dbać.
Model absolwenta klas IV-VIII
Działania zawarte w programie zmierzają do ukształtowania takiego modelu absolwenta, którego niezależnie od posiadanych indywidualnych cech osobowości, predyspozycji i uzdolnień cechować będzie posiadanie uniwersalnych cech warunkujących odpowiednie funkcjonowanie we współczesnym świecie.
Absolwent kończy szkołę:
– dobrze funkcjonuje w swoim środowisku rówieśniczym, w szkole i w domu,
– jest pogodny, pozytywnie nastawiony do otoczenia, jednak nie bezkrytycznie,
-umiejętniekomunikujesięzinnymi,dostosowujesiędozachodzącychzmian,regułizasad które wyznaczają kierunek jego działania,
-umiejętnieszukasposobówradzeniasobiezzagrożeniamizwiązanymizposzukiwaniem własnej tożsamości oraz wzorców do naśladowania,
– jest twórczy, kreatywny i zdolny sterować swoim kształceniem w szkole i poza nią,
-potrafinawiązaćserdecznekontakty,odnosisięzszacunkiemdoinnych,jestsympatyczny,
tolerancyjny, empatyczny i ciekawy świata,
– jest otwarty na inne kultury, posiada umiejętności porozumiewania się w języku obcym,
-jestsamodzielny,potrafiwspółdziałaćwzespole,poszukujenowychrozwiązań,wymienia się doświadczeniami z innymi, potrafi porządkować i rozwiązywać problemy,
– potrafi współdziałać z innymi, jest wrażliwy na los potrzebujących, bierze na siebie odpowiedzialność za własne życie i życie społeczne.
5. GŁÓWNE CELE I ZADANIA SZKOŁY W ZAKRESIE WYCHOWANIA
I PROFILAKTYKI
1. Wprowadzanie uczniów w świat wartości, w tym ofiarności, współpracy, solidarności, altruizmu, patriotyzmu i szacunku dla tradycji, wskazywanie wzorców postępowania i budowanierelacji społecznych, sprzyjających bezpiecznemu rozwojowi ucznia(rodzina, przyjaciele).
2. Wzmacnianie poczucia tożsamości indywidualnej, kulturowej, narodowej, regionalnej
i etnicznej.
3. Formowanie u uczniów poczucia godności własnej osoby i szacunku dla godności innych osób.
4. Rozwijanie kompetencji, takich jak: kreatywność, innowacyjność i przedsiębiorczość.
5. Rozwijanieumiejętnościkrytycznegoilogicznegomyślenia,rozumowania,argumentowania
i wnioskowania.
6. Ukazywanie wartości wiedzy jako podstawy do rozwoju umiejętności.
7. Rozbudzanie ciekawości poznawczej uczniów oraz motywacji do nauki.
8. Wyposażenie uczniów w taki zasób wiadomości oraz kształtowanie takich umiejętności, które pozwalają w sposób bardziej dojrzały i uporządkowany zrozumieć świat.
9. Wspieranie ucznia w rozpoznawaniu własnych predyspozycji i określaniu drogi dalszej
edukacji.
i rozbudzanie jego naturalnej ciekawości poznawczej.
11. Kształtowanie postawy otwartej wobec świata i innych ludzi, aktywności w życiu społecznym oraz odpowiedzialności za zbiorowość.
12. Zachęcaniedo zorganizowanego i świadomego samokształceniaopartego na umiejętności przygotowania własnego warsztatu pracy.
13. Ukierunkowanie ucznia ku wartościom takim jak: zdrowie, miłość, przyjaźń, rodzina,
wolność, sprawiedliwość, tolerancja, akceptacja, itp.
14. Wzmacnianie poczucia tożsamości narodowej, przywiązania do historii i tradycji narodowych, przygotowanie i zachęcanie do podejmowania działań na rzecz środowiska szkolnego i lokalnego, w tym do angażowania się w wolontariat.
15. Wychowaniedzieciimłodzieżywduchuakceptacjiiszacunkudladrugiego człowieka, kształtujepostawęszacunkudlaśrodowiskaprzyrodniczego,wtymupowszechniawiedzę o zasadachzrównoważonegorozwoju,motywujedodziałańna rzeczochronyśrodowiska oraz rozwija zainteresowanie ekologią.
16. Nabywaniekompetencjispołecznychtakichjakkomunikacjaiwspółpracawgrupie,w tym w środowiskach wirtualnych, udział w projektach zespołowych lub indywidualnych oraz organizacja i zarządzanie projektami.
17. Wrealizowanym procesiewychowawczym szkoła podejmuje działania związane z miejscami ważnymidlapamięcinarodowej,formamiupamiętnianiapostacii wydarzeńz przeszłości, najważniejszymi świętami narodowymi i symbolami państwowymi.
6. UCZESTNICY PROGRAMU
6.1 Dyrektor szkoły:
stwarza warunki do realizacji procesu wychowawczego w szkole,
sprawuje opiekę nad uczniami oraz stwarza warunki harmonijnego rozwoju psychofizycznego poprzezaktywnedziałaniaprozdrowotne,dbaoprawidłowypoziompracywychowawczej i opiekuńczej szkoły,
inspirujenauczycielidopoprawyistniejącychlubwdrożenianowychrozwiązańwprocesie kształcenia,przyzastosowaniuinnowacyjnychdziałańprogramowych,organizacyjnychlub metodycznych, których celem jest rozwijanie kompetencji uczniów,
stwarzawarunkidodziałaniawszkolelubplacówce:wolontariuszy,stowarzyszeńiinnych
organizacji,
współpracuje z nauczycielami, pedagogami szkolnymi, psychologiem oraz Samorządem
Uczniowskim, wspomaga nauczycieli w realizacji zadań,
czuwa nad realizowaniem przez uczniów obowiązku szkolnego,
nadzoruje zgodność działania szkoły ze statutem, w tym dba o przestrzeganie zasad oceniania, praw uczniów, kompetencji organów szkoły,
nadzoruje realizację szkolnego programu wychowawczo – profilaktycznego.
6.2 Nauczyciele:
uczestniczą w realizacji Szkolnego Programu Wychowawczo – Profilaktycznego,
reagująnaobecnośćwszkoleosóbobcych,któreswoimzachowaniemstwarzajązagrożenie
dla ucznia,
reagują na przejawy agresji, niedostosowania społecznego i uzależnień uczniów,
przestrzegają obowiązujących w szkole procedur postępowania w sytuacjach zagrożenia młodzieży demoralizacją i przestępczością,
udzielają uczniom pomocy w przezwyciężaniu niepowodzeń szkolnych,
kształcą i wychowują dzieci w duchu patriotyzmu i demokracji,
rozmawiajązuczniamiirodzicamiozachowaniuifrekwencjiorazpostępachwnaucena swoich zajęciach,
wspierają zainteresowania i rozwój osobowościowy ucznia.
6.3 Wychowawcy klas:
diagnozują sytuację wychowawczą w klasie,
rozpoznają indywidualne potrzeby ucznia,
na podstawie dokonanego rozpoznania oraz celów i zadań określonych w Szkolnym Programie Wychowawczo – Profilaktycznym opracowują plan pracy wychowawczej dla klasy na dany rok szkolny, uwzględniając specyfikę funkcjonowania zespołu klasowego i potrzeby uczniów,
przygotowująsprawozdaniezrealizacjiplanupracywychowawczejiwnioskidodalszej
pracy,
zapoznają uczniów swoich klas i ich rodziców z planem wewnątrzszkolnym
i obowiązującymi zwyczajami i tradycjami szkoły,
oceniają zachowania uczniów swojej klasy, zgodnie z obowiązującymi w szkole procedurami,
współpracujązinnyminauczycielami uczącymiwklasie,rodzicamiuczniów,pedagogami, psychologiem szkolnym oraz innymi specjalistami pracującymi z uczniami o specjalnych potrzebach,
wspierają uczniów potrzebujących pomocy, znajdujących się w trudnej sytuacji,
rozpoznają oczekiwania swoich uczniów i rodziców,
dbają o dobre relacje uczniów w klasie,
podejmują działania profilaktyczne w celu przeciwdziałania niewłaściwym zachowaniom uczniów,
współpracują z sądem, policją, innymi instytucjami działającymi na rzecz dzieci i młodzieży,
podejmują działania w zakresie poszerzania kompetencji wychowawczych,
sączłonkamizespołuwychowawcówiwykonujązadaniazleconeprzezprzewodniczącego zespołu.
6.4 Pedagodzy szkolni/ psycholog:
diagnozują środowisko wychowawcze,
zapewniają uczniom pomoc psychologiczno – pedagogiczna w odpowiednich formach,
stałej opieki,
zabiegają o różne formy pomocy wychowawczej i materialnej dla uczniów,
współpracujązrodzicamiuczniówwzakresiedziałańwychowawczychi profilaktycznych,
udzielają pomocy psychologiczno – pedagogicznej rodzicom uczniów,
współpracują z placówkami wspierającymi proces dydaktyczno –wychowawczy szkoły i poszerzającymi zakres działań o charakterze profilaktycznym, w tym z poradnią psychologiczno – pedagogiczną.
6.5 Rodzice:
współtworzą Szkolny Program Wychowawczo – Profilaktyczny,
uczestniczą w diagnozowaniu pracy wychowawczej szkoły,
uczestniczą w wywiadówkach organizowanych przez szkołę,
zasięgają informacji na temat sowich dzieci w szkole,
współpracują z wychowawcą klasy i innymi nauczycielami uczącymi w klasie,
dbają o właściwa formę spędzania czasu wolnego przez uczniów,
Rada Rodziców w porozumieniu z Rada Pedagogiczną uchwala Szkolny Program
Wychowawczo – Profilaktyczny.
6.6 Samorząd Uczniowski:
jest inspiratorem i organizatorem życia kulturalnego uczniów szkoły, działalności oświatowej, sportowej oraz rozrywkowej zgodnie z własnymi potrzebami i możliwościami organizacyjnymi w porozumieniu z dyrektorem,
uczestniczy w diagnozowaniu sytuacji wychowawczej szkoły,
współpracuje z Radą Pedagogiczną,
prowadzi akcje pomocy dla potrzebujących kolegów i koleżanek,
reprezentuje postawy i potrzeby środowiska uczniowskiego,
propaguje ideę samorządności oraz wychowania w demokracji,
dba o dobre imię i honor szkoły oraz wzbogaca je w tradycje,
może podejmować działania z zakresu wolontariatu.
7 ZADANIA WYCHOWACZO – PROFILAKTYCZNE
SFERA FIZYCZNEGOROZWOJUUCZNIA – EDUKACJAZDROWOTNA | ||
Działania wychowawcze | Działaniaedukacyjneskierowane do całej społecznościszkolnej | Formy działań profilaktycznych |
Wspomaganieuczniów w rozwoju ukierunkowanena osiągnięciepełnej dojrzałości w sferze fizycznej – kształtowanie postawsprzyjającychzdrowiu. | Kształtowanienawyku dbania o własne zdrowie, estetykę własną i otoczenia. Utrzymanie higieny ciała i dbałość o schludny wygląd. Nabywanieumiejętnościzdrowego stylu życia. Umiejętne zagospodarowanieczasu wolnego – zajęcia z wychowawcą. Kształtowaniesprawnościfizycznej i odporności.Rozwijanienawyku uprawianiasportu i posiadanych predyspozycjido uprawiania dyscyplinsportowych. | Działaniainformacyjne: dostarczanie wiarygodnych informacjina temat warunków zdrowego życia. Długofalowe wspieranieuczniów w rozwojupoprzez: realizację zajęć z zakresu edukacji zdrowotnej, prowadzeniepogadanek na godzinach wychowawczych zgodnie z treściami uwzględnionymiw podstawie programowej, organizacja wypoczynku w czasie wolnym, konkursów |
dotyczącychzdrowego stylu życia, lekcje wychowania fizycznego,biologii, przyrody, informatyki,edukacji wczesnoszkolnej,historii i społeczeństwa. | ||
Rozwijaniepoczucia odpowiedzialnościza zdrowie swoich i innych. | Kształtowanieumiejętności interpersonalnych,w tym kształtowaniezdolnościradzenia sobie ze stresemi kontrolowania emocji. Kształtowanieumiejętności podejmowaniadecyzji. Zachowaniezasad bezpiecznego poruszaniasię po drogach i ulicach (bezpiecznadroga do szkoły). | Rozwijanieumiejętności skutecznegodbania o własne zdrowie. Spotkaniaze specjalistami. Gazetki ścienne i ulotki. Udział w ogólnopolskichakcjach i konkursach. Spotkaniaz higienistkąszkolną i pedagogiem. |
Ugruntowaniewiedzyz zakresu zdrowego odżywianiasię, uświadamianiekorzyści z aktywności fizycznej. Stosowanieprofilaktyki. | Poszerzenie wiedzy na temat zdrowego stylu życia. Kształtowanieprozdrowotnych wzorcówkonsumpcyjnych. Dbanie: o rozwój wiedzy i umiejętnościzawodowych nauczycieli;o umiejętności dotyczące problematykizwiązanej z uzależnieniami. Nabywanieumiejętnościopierania się naciskomotoczeniai bycia asertywnym(warsztaty edukacyjne). Prowadzenieedukacji antyuzależnieniowej. Uświadamianiezagrożeń z przedwczesnejinicjacji. | Współpracaz instytucjami prowadzącymiprofilaktykę w zakresie zdrowego odżywania (otyłość, cukrzyca). Przeciwdziałaniepaleniu papierosów(w tym e-papierosa) Uzależnienieod alkoholu – propozycjespędzania wolnego czasu w ruchu, na sportowo bez alkoholu. Godzinywychowawcze, spotkaniaz pedagogami i psychologiem– filmy o uzależnieniach. Wskazanie miejsc, w których można uzyskać pomoc. Spotkaniaz pielęgniarkaszkolną, lekarzem, pedagogamii psychologiem. Zorganizowanieprelekcji dla nauczycielii uczniówz zakresu uzależnień: „Smaki życia”. Podejmowaniedziałań ograniczającychzachowania konfliktowe,stresowe, presji grupy, realizacja zajęć: „Wychowaniedo życia w rodzinie”. Propagowanieidei programu profilaktyczno-edukacyjnego „ZapobiegaćHIV i AIDS”. Konsultacjeze specjalistami. Filmedukacyjny. |
Działania wychowawcze | Działania edukacyjne skierowanedo całej społeczności szkolnej | Formy działań profilaktycznych |
Przygotowanieuczniówdo aktywnegoi świadomego uczestnictwa w życiu społecznym oraz podejmowaniadziałań na rzecz środowiskaszkolnego i lokalnego, w tym do podejmowaniadziałań wolontariatu. | Rozwijaniesamorządności uczniów, nauka zasad demokracji. Pełnienie różnych ról społecznych (klub, drużyna, wspólnota). Rozwijanieumiejętności komunikacyjnych:wyrażanie własnychopinii, przekonań, poglądów. Rozwijanieświadomości dotyczącej roli osób znaczących i autorytetów. | Zajęcia i warsztatyspecjalistyczne (akademia,zajęcia dla rówieśników,wystąpienia publiczne). Opieka nad Samorządem Uczniowskim. Organizacjaspotkań ze znaczącymiludźmi i autorytetami. |
Rozwijaniei umiejętności współdziałaniaw grupie społecznej,pokojowego rozwiązaniaproblemów z zachowaniemzasad komunikowaniasię. | Przestrzeganiezasad zdrowego współzawodnictwa. Prowadzenieprelekcji dla rodziców: „BezpiecznyInternet – kontrola rodzicielska.” | Spotkaniaz policjantem– skutki prawne związane z wystąpieniem różnych formagresji, w tym cyberprzemocy. Zajęcia warsztatowez pedagogami szkolnymi,psychologiem, nauczycielamiwychowania fizycznego,zajęcia z informatyki. Organizowaniewycieczek szkolnychoraz imprez integrującychśrodowiskoszkolne. |
Rozwijanie wrażliwościi poczucia odpowiedzialnościza relacje międzyludzkie. | Realizacja zajęć dydaktycznych z wychowawcąuczącychzasad współżycia w grupie. Podejmowaniedziałań na rzecz innych uczniów, organizacji, podejmowaniedziałań w ramach wolontariatu. Organizowaniew ramach zespołówklasowych i pozaklasowychpomocy koleżeńskiejuczniommającym problemyz opanowaniem materiału. Organizowaniezajęć dydaktyczno – wyrównawczych i specjalistycznych. | Prowadzeniezajęć z zakresu prawa – poznanie praw i obowiązkówwynikającychz roli ucznia, członka społeczności szkolnej, rodzinyi kraju. Zajęcia warsztatowe z psychologiem– rozwijanie empatii. Prowadzeniedziennika elektronicznego. |
STREFAROWOJUPSYCHICZNEGO– WARTOŚCI,NORMY,WZORY ZACHOWAŃ – KULTURA. | ||
Działania wychowawcze | Działania edukacyjne skierowanedo całej społeczności szkolnej | Formy działań profilaktycznych |
Budowaniesystemu wartości – integracja działań wychowawczych i profilaktycznychszkoły i rodziców. | Realizacja zajęć edukacyjnych – kształtowaniegotowoścido uczestnictwa w kulturze, poszanowaniainnych kultur i tradycji. Prowadzenierozmówz uczniami o szkodliwościdziałania sekt i tzw. nowych ruchówreligijnych. Pomoc uczniomprzezywającym kryzys. | Zajęcia realizowanepodczas zajęć na lekcjachjęzyka polskiego, historii i społeczeństwa,przyrody, geografii,informatyki, wychowaniado życia w rodzinie. Zajęcia z pedagogamiszkolnymi i psychologiem. Spotkaniaz autorytetami– dostarczenie wzorcówosobowych. Ankieta diagnozująca„Mój system wartości”. Zapoznanieuczniów z zastosowaniemprzez sekty technik zniewalaniaczłowieka i ich zasięgiem. Realizacja zajęć w trakcie godzin wychowawczych. Programyedukacyjne – telewizyjne,spektakleteatralne. Filmy edukacyjnei materiały. Gazetki edukacyjne. Organizowanieindywidualnych spotkań z pedagogamiszkolnymi i psychologiembądź innymi specjalistami. Realizacja zajęć na lekcjach religii. Realizacja zajęć na temat asertywności. |
Kształtowanieprawidłowego stosunkudo wartości i normoraz kultury zachowania. | Realizacja zajęć edukacyjnychna lekcjachz wychowawcą – kształtowanieumiejętności odróżnianiadobra od zła. Nauka dobrych manier. Kształtowaniewrażliwości estetycznej poprzez kontakt z dziełami literackimi, z wytworami kultury, z dziełami architekturyi sztuk plastycznych należącychdo polskiego i europejskiegodziedzictwa kulturowego. Rozwijaniezainteresowańi pasji | Organizowaniewyjść na spotkania ze sztuką (teatr, filharmonia,itp.). Realizacja zajęć na lekcjach języka polskiego, lekcjach z wychowawcą– kształtowanie postawpowszechnie akceptowanych. Organizacja wycieczekdo miejsc pamięci narodowej. Prowadzenie kół zainteresowań dla dzieci i młodzieży. Organizowaniespotkań z pasjonatamii instytucjami kultury prowadzącymizajęcia |
uczniów– popularyzacja alternatywnychform spędzania wolnego czasu. Rozwijanieszacunkudla kultury, historii narodu i dorobku narodowego. Popularyzowaniewiedzy i rozwijanieświadomościna temat zasad humanitaryzmu. Przeciwdziałanieobjawom dyskryminacji. | rozwijającezainteresowania i uzdolnieniauczniów. Tworzenieokazji do publicznego wypowiadaniasię oraz słuchania innych i szanowania poglądów – oglądaniedebat parlamentarnych,prowadzenie debat na zajęciach organizowanychprzez nauczycieli (np. wychowaniedo życia w rodzinie). Organizowaniekonkursów, przedstawieńuczniowskich. Realizacjina lekcji wychowawczych. Spotkaniaz przedstawicielami instytucji współpracującychze szkołą. Realizacja projektów edukacyjnychfinansowanych z funduszyUE. Udział wAkcji Szlachetna Paczka. Gazetka informacyjna | |
PROFILATYKAZACHOWAŃRYZYKOWNYCH– BEZPIECZEŃSTWO | ||
Poznawaniezasad bezpieczeństwa w różnych sytuacjachżyciowych, kształtowaniewłaściwego zachowania się w sytuacji zagrożeniażycia i zdrowia oraz w sytuacjachnadzwyczajnych, w tym poprzez zapewnienie bezpiecznychi higienicznych warunkównauki, wychowania i opieki. | Poznanie prawi obowiązków ucznia – budowanieatmosfery otwartościi przyzwoleniana dyskusję. Rozwijanieumiejętności prowadzeniarozmowy w sytuacjachkonfliktu – poznanie podstawnegocjacjii mediacji. Dostarczenie wiedzy na temat osób i instytucji świadczących pomoc w trudnychsytuacjach. Dostarczenie wiedzyz zakresu prawa na temat postępowania w sprawachnieletnich. Przeciwdziałanieryzykownym zachowaniomseksualnym. Propagowaniewiedzy na temat środkówuzależniającychoraz prawnychi moralnychskutków posiadania,zażywania i rozprowadzaniaśrodków psychoaktywnych. | Realizacja zajęć dydaktyczno – wyrównawczychna zajęciach wychowania fizycznego (znajomośćzasad bezpieczeństwa podczas korzystaniaze sprzętu sportowego,podczas pobytu nad wodą). Realizacja zajęć na lekcjach historii i społeczeństwa– poznanie instytucji, do których należy się zwrócić w przypadku występowaniaprzemocyfizycznej lub psychicznej. Organizacjaspotkań z policjantem. Konsultacjez pedagogami i psychologiem. Realizacja zajęć Edukacji dla bezpieczeństwa– zapoznanie zasad ostrzeganialudności o zagrożeniach. Realizacja zajęć na zajęciach z wychowawcą. |
Programyedukacyjne, telewizyjne,spektakleteatralne. Filmy edukacyjne, materiały. Gazetki edukacyjne. | ||
Kształtowanieumiejętności korzystaniaz technologii informacyjno– komunikacyjnej. | Uświadamianienegatywnego wpływu pracy przy komputerzena zdrowie i kontaktyspołeczne oraz niebezpieczeństwawynikające z anonimowychkontaktów. Bezpieczneorganizowaniezajęć ruchowych(wf) i poruszania się po drogach. Bezpiecznekorzystanieze środkówkomunikacjipublicznej – przeciwdziałaniei zapobieganie sytuacjomproblemowym. Rozwijanieświadomości dotyczącej prawa do prywatności, w tym do ochronydanych osobowychoraz ograniczonego zaufaniado osób poznanych w sieci. Nauka obronyprzed naciskiem otoczenia. Organizowanieprelekcji dla rodziców– uświadamianie zagrożeńpłynącychz internetu. | Realizacja zajęć na lekcjach języka polskiego i informatyki. Rozmowy,pogadanki,zajęcia warsztatowe na temat uzależnień od internetu. Zajęcia z wychowawcąna lekcjachinformatyki,historii i społeczeństwie– tematyka lekcji o zamieszczanie i rozpowszechnianiuinformacji w sieci. Prowadzeniezajęć na temat asertywności. Prowadzeniezajęć profilaktycznych– Co to jest stalking? |
11. HARMONOGRAM – SPOSÓB REALIZACJI ZADAŃ (REALIZACJA TRESCI
PROGRAMOWYCH).
Organizacja zajęć wychowawczo – profilaktycznych dla uczniów.
Zadania wychowawczo– profilaktyczne | Sposób realizacji | Dokumentacja/ odpowiedzialni za realizację zadań |
Zdrowie – edukacja zdrowotna Zapoznaniez podstawowymi zasadami o dbałość o zdrowie własne i innych, kreowanie środowiskasprzyjającego zdrowemu stylowi życia. | Organizacjazajęć lekcyjnych i pozalekcyjnych. Uczestnictwo w konkursach profilaktycznych. Rozmowyindywidualne. Projekcja filmówi prezentacja multimedialna. Ankietowanie. Badania przesiewowe i profilaktycznebadania lekarskie. Ćwiczeniaśródlekcyjne w formie zabawruchowych. Gimnastykakorekcyjna. | Nauczycieleprowadzącykoła zainteresowań,dzienniki zajęć i kół zainteresowań, pedagodzyszkolni, psycholog/ dziennikspecjalistów, wychowawcyklas/ dzienniki lekcyjne, nauczyciele koordynatorzy projektów/dokumentacja pedagoga, pielęgniarka szkolna/dokumentacjapielęgniarki szkolnej. |
Zajęcia z logopedii. Kontrola prawidłowościnatężenia światła na korytarzachi w klasach. Pogadankao wpływie hałasu na zdrowie i psychikę. Pozytywne formy wypoczynku dostępne w szkole i w mieście. Organizowaniewycieczek krajoznawczych,rekreacyjnych. | ||
Zapoznaniez zasadami zdrowego, racjonalnegoodżywiania się , higieny osobistej i aktywności fizycznej, kształtowaniepostawy odpowiedzialnościza swoje zdrowie. | Instruktażedotyczące prawidłowegoodżywianiasię i prawidłowej higieny. Pogadanka w gabinecie pielęgniarkii na spotkaniach z rodzicami. Programprofilaktykipróchnicy. Gazetki na korytarzachszkolnych i klasach na temat zasad zdrowego stylu życia. Konkursyplastyczne. Okresowe kontrole czystości – za zgodą rodziców. Kształtowanienawyku mycia rąk przed posiłkamii po toalecie. Realizacja działań promujących zdrowie. Akcje propagującespożywanie zdrowej żywności. Rozeznanieczy uczniowiezjadają drugie śniadanie. Akcja „Warzywai owoce w szkole”, „Szklanka mleka”. Posiłki dla uczniówz rodzin najuboższych. Rozmowyi pogadankina temat kulturalnegospożywania posiłków. | Pielęgniarkaszkolna, nauczyciele organizatorzykonkursów, wychowawcyklas/ dzienniki zajęć wychowawcówi nauczycieli, dokumentacjapielęgniarki szkolnej, scenariuszeimprez i konkursów. |
Profilaktykazagrożeń. | Środki i substancje psychoaktywne– wyposażenie uczniówi rodzicówi nauczycieli w wiedzę o uzależnieniach i możliwościachszukania pomocy (narkomania,dopalacze, alkohol, nikotyna). Gazetki ścienne. Bieżące informowanierodziców o widocznej zmianie w zachowaniudziecka i podejrzeniach. | Dyrektor, wychowawcy, nauczyciele,pielęgniarka szkolna/dziennikizajęć pedagogówszkolnych i psychologa,dokumentacja pielęgniarki. |
Kształtowaniepostaw społecznych – relacje. Zapoznaniez podstawowymi prawami i obowiązkami wynikającymiz roli ucznia oraz członka szkolnej społeczności, rodzinyi kraju. | Zapoznanieuczniówz Prawami dziecka i ucznia. Uświadamianieuczniomdo kogo należy się zwrócić po pomoc w razie potrzeby. Prowadzeniepogadanek na temat tolerancjii szacunkudla drugiego człowieka. Propagowanieinformacji dotyczącychzasad dobrego wychowania. Egzekwowaniezasad wynikającychze Statutu Szkoły WSO oraz KodeksuUcznia – uczniowieznają swoje prawa i obowiązki. Konsekwentnaocena zachowań w sytuacjach wymagających interwencji. | Dyrektor, nauczycieleklas, wychowawcy/dziennikilekcyjne, Kodeks prawi obowiązków ucznia, Wewnątrzszkolne Ocenianie,arkusze ocen. |
Kształtowanieumiejętności komunikacyjnych,przestrzeganie obowiązującychreguł, dbałość o język i kulturę wypowiadaniasię, dobryklimat. | Uczniowieznają i stosują formy dobrego zachowaniasię. Organizowanieimprez kulturalnychz zachowaniem obowiązującychreguł. Uczenie właściwychzachowań wobec osób agresywnychi obcych (negocjacje,żart, rozładowanie napięcia), treningi interpersonalne. | Wychowawcyklas, pedagodzy szkolni, psycholog/dzienniki lekcyjne, dzienniki pedagogów i psychologa. |
Profilaktykazagrożeń. | Uczestnictwo w zajęciach mających na celu wyeliminowanie zachowańtakich jak agresja, przemoc psychiczna,, dyskryminacje,cyberprzemoc. Systematycznaedukacja uczniów w zakresie radzenia sobie z własnymiemocjamioraz w zakresie ochrony przed agresją. Respektowaniezbioru zasad przez uczniówobowiązującychw szkole – pogadanki,dyskusje na lekcjach wychowawczych. Zajęcia warsztatowe:„Nie dla agresji i przemocy w szkole”. Stała współpracapracowników szkoły w zakresie zaobserwowania negatywnychzachowań uczniów– reagowanie na wszystkie | Dyrektor, nauczyciele, wychowawcy,pedagodzyszkolni, psycholog/dziennikilekcyjne, dzienniki pedagogów i psychologa. |
niepożądanezachowania. Organizacjaspotkań z policjantami– odpowiedzialność prawna nieletnich.Kształtowanie pożądanychspołeczniepostaw wobec zagrożeńcywilnych: propagowanieinformacjio zagrożeniachcywilizacyjnych (terroryzm,choroby, głód) – jak sobie radzić i gdzie szukać pomocy? | ||
Bezpieczeństwo– profilaktyka zachowańryzykownych. Zapoznaniez podstawowymi zasadami bezpieczeństwaw różnych sytuacjach | Poznanie procedur bezpieczeństwa w szkole i poza nią i zasadami BHP na lekcjach. Organizowaniepogadanek,zajęć warsztatowychdotyczących bezpieczeństwa. Współpracaz ratownikami medycznymi. Zapoznanieuczniówz telefonami alarmowymii zasadami udzielania pierwszej pomocy. Uczestnictwo w pogadankach dotyczącychsamodzielności w wykonywaniuczynności samoobsługowychi pracy na lekcji. Samodzielne korzystanie z bibliotekiszkolnej – uczniowie poznają zasobyi zachęcanisą do czytania. Samodzielne korzystaniaze stołówki szkolnej poprzez uczniów. | Dyrektor, nauczyciele, wychowawcy, bibliotekarz/dziennikilekcyjne, alarmypróbne przeciwpożarowe, dokumentacjabibliotekarza. |
Kształtowanieumiejętności porządkowaniai wykorzystywania informacjiz różnych źródeł, korzystaniez technologii informacyjno– komunikacyjnej, kształtowanieświadomości negatywnego wpływu pracy przy komputerzena zdrowie i kontakty społeczne. | Nauczanie informatykiod klas I – uświadamianiekonsekwencji. Korzystaniez różnych źródeł informacji – wykorzystanie projektów. Prelekcje i pogadankidla rodzicówuczniów klas I-III. Dzień BezpiecznegoInternetu. Udział uczniów w różnych | Nauczyciele,pedagodzyszkolni, psycholog/dzienniki lekcyjne, dzienniki pedagogów i psychologa. |
konkursachdotyczących profilaktyki uzależnieńod internetu. Indywidualnapraca z uczniem wybitnie uzdolnionym. | ||
Profilaktykazagrożeń. | Kształtowaniepożądanych społeczniepostaw wobec zagrożeń cywilizacyjnych:omawianie zagrożeńzwiązanych z cyberprzemocą,uświadamianie potrzebyochronydanych osobowych,spotkania z policjantemanaliza konsekwencjizachowańprzemocy w sieci, możliwość szukania pomocy), jak sobie radzić ze stalkingiem. Współpracaz instytucjami udzielającymipomocy – diagnozowanieśrodowiska. Ochrona ofiar przemocy: rozmowyz uczniem, konsultacje z rodzicami,procedury „NiebieskiejKarty”, uczestnictwo nauczycieli w szkoleniach z psychoterapeutąds. pomocy rodzinie. | Policjanci,psychoterapeuci, nauczyciele, wychowawcy, pedagodzyszkolni, psycholog/dziennikilekcyjne, dzienniki pedagogówszkolnych i psychologa. |
Wartości, normy, wzory zachowań– kultura. Kształtowanieposzanowaniadla tradycji i kultury własnego narodu, a także poszanowanieinnych kultur. Kształtowaniepostaw wyrażających szacunekdla ludzie niezależnieod statusu materialnego,religii, wieku, poziomurozwojuintelektualnego oraz respektowanieich praw, podejmowaniedziałań w celu zapobieganiadyskryminacji. | Kultywowanietradycji i obyczajówregionu, w którym funkcjonujeszkoła. Uczniowiedokonują analizy postaw, wartości, norm społecznych,przekonań i czynników, które na nie wpływają. Uczniowie mają szacunekdo kultury i dorobkunarodowego – biorą udział w uroczystościach o charakterzeszkolnym i państwowym,uczestniczą w wycieczkachi lekcjach muzealnych,składają hołd pamięci poległym. Uczniowierozwijają świadomość na temat zasad humanitaryzmu. | Wychowawcy, nauczyciele/dziennikilekcyjne, kalendarz uroczystości szkolnych. |
Profilaktykazagrożeń. | Przeciwdziałanieobjawom dyskryminacji– dostosowanie warunkównauki, opieki i | Wychowawcy,nauczyciele, pedagodzyszkolni, psycholog/dziennikilekcyjne, |
wychowaniado potencjalnych obszarówdyskryminacjipoprzez organizacjępogadanek.
Przedstawienia,filmy edukacyjne.
dzienniki pedagogówszkolnych
i psychologa.
Organizacja działań wychowawczo – profilaktycznych dla rodziców.
Zadania | Formy realizacji |
Informowanierodzicówo podejmowanych działaniach wychowawczo– profilaktycznych. | Zapoznanierodzicówz programemwychowawczo – profilaktycznym. Dni otwarte szkoły – kierowanieinformacjido rodziców Przekazywaniena bieżąco informacji o realizowanychprogramachwychowawczo – profilaktycznychza pomocą elektronicznego dziennika, pocztyelektronicznej,stronyinternetowej szkoły, gazetek ściennych w szkole. |
Informowanierodzicówo funkcjonowaniudziecka w szkole. | Przekazywaniena bieżąco informacjio sukcesach, trudnościachi problemachuczniówza pomocą dziennika elektronicznego,zebrań klasowych i rozmówindywidualnych. Rozmowyindywidualnez pedagogamiszkolnymi i psychologiem,dyrektoremszkoły, nauczycielami i wychowawcami. Pisemne informacjena temat niskiej frekwencji. Współpracaz Radą Rodzicóww zakresie pomocy materialnej dla uczniówpotrzebującychwsparcia, dożywienia,dofinansowaniawycieczek. |
Przekazywaniewiedzyna temat problemów wychowaniai profilaktyki. | Organizowaniespotkań, warsztatówdla rodzicówze specjalistamint. uzależnieńod dopalaczy,internetu, zachowańagresywnych,kontroli rodzicielskiej, zaspokajaniepotrzeb dziecka,itp. Doskonalenieumiejętnościrodzicóww zakresie informacjijak powinni zachować się w sytuacjach wymagającychinterwencji. Indywidualnekonsultacjez wychowawcą, pedagogamiszkolnymi,psychologiem. |
Organizacja działań wychowawczo – profilaktycznych dla nauczycieli.
Zadania | Formy realizacji |
Organizacjadoskonaleniazawodowego – kursy, warsztaty, szkolenia. | Dostarczenienauczycielominformacjio dostępnych formachdoskonaleniazawodowegopoza szkołą. |
Organizacja wewnątrzszkolnegodoskonalenia. Doskonaleniekompetencjinauczycielii wychowawcóww zakresie profilaktyki używania niebezpiecznychśrodkówi substancji | Organizowanieszkoleniowychrad pedagogicznych. Uzyskiwanie wiedzy na temat normrozwojowych |
psychoaktywnych. | i zaburzeńzdrowia psychicznego wieku rozwojowego. |
Propagowanieliteraturyna temat profilaktyki w szkole. | Udostępnianiemateriałówszkoleniowych. Gromadzenieliteraturyna temat szkolnej profilaktyki. |
8. Sposoby ewaluacji programu
– wnioski z ewaluacji wewnętrznej,
– wnioski z monitorowania działań wychowawczo- profilaktycznych,
– wnioski z analizy opinii uczniów i rodziców,
-wnioskizanalizywywiadówzróżnymipodmiotaminatematpotrzebprofilaktycznych, zagrożeń i kierunków działań,
-wnioskizdiagnozyfunkcjonalnejprzeprowadzonejwśróduczniówwzakresiewybranych
obszarów wynikających z rozpoznania na podstawie zasad udzielenia pomocy psychologiczno-pedagogicznej,
– wnioski z analizy efektów działalności wychowawczej i profilaktycznej.